Ministry of Finance Achievement

From 1975 to 1990, the Lebanese war seriously damaged Lebanon's economic infrastructure. Immediately following the end of the war, there were extensive efforts to revive the economy and rebuild national infrastructure. Thus, the Ministry of Finance adopted a comprehensive and integrated reform program to re-haul its operations.
The strategy consisted of a modern and innovative Tax Administration able to anticipate and respond to external and internal changes:

  • Efficient organization with function-based Headquarters & operational
  • Business process reengineering (BPR) & Automation
  • Qualified & skilled Human Resources
  • Taxpayer Service & “Customer Value” Culture
  • Continuous capacity building of distinctive competences
  • Full commitment to the modernization plan

Concerning taxpayers services, subject of the award, below are the main objectives:

  1. Promote and facilitate voluntary compliance:
    • Inform and educate
    • Provide high-quality responsive services
    • Streamline processes and procedures
  2. Promote a new image of the Public Administration:
    • “Customer Focus” culture
    • Integrity and accountability
    • Confidence in the Government and its modernization program
    • Transparency and credibility

Creation of taxpayer services departments:

  • 2002: VAT
  • 2005: LTO
  • 2006: All Regions
  • 2007-2008:Gradual implementation of Satellite offices (proximity counters)

Main achievements:

  • Payment exclusively through banks
  • Specified due dates for all transactions
  • Expansion of mail services enabling taxpayers to process their transactions by mail and receive the result at specified address
  • Launching of a 24/7 call center to provide “around the clock” services for all taxpayers’ enquiries
  • Continuous update and publishing of information on the website
  • Delivery of conferences, seminars and workshops aimed at increasing taxpayers awareness and education
  • Distribution of guides, bulletins, newsletters and brochures
  • Instant communication by e-mails with taxpayers
  • Introduction of e-services enabling taxpayers to file and process their tax transactions through the web
  • Automated document tracking for taxpayers’ enquiries
  • Filing exclusively by mail​
​​​​​​​​​​​

 

إنجاز وزارة المالية

من 1975 إلى 1990، دمرت الحرب اللبنانية بشكل خطير البنية التحتية الاقتصادية للبنان. وبعد انتهاء الحرب مباشرة، بذلت جهود واسعة النطاق لإنعاش الاقتصاد وإعادة بناء الهياكل الأساسية الوطنية. وهكذا، اعتمدت وزارة المالية برنامجا إصلاحيا شاملا ومتكاملا لإعادة عملياتها.
وتتألف الاستراتيجية من إدارة ضريبية حديثة ومبتكرة قادرة على توقع التغيرات الخارجية والداخلية والاستجابة لها:

 
التنظيم الفعال مع المقر القائم على الوظيفة والتشغيلية
إعادة هندسة العمليات التجارية (بر) والأتمتة
الموارد البشرية المؤهلة والماهرة
خدمة دافعي الضرائب و "قيمة العميل" الثقافة
بناء قدرات مستمرة من الكفاءات المميزة
الالتزام الكامل بخطة التحديث
وفيما يتعلق بخدمات دافعي الضرائب، موضوع الجائزة، وفيما يلي الأهداف الرئيسية:

 
تعزيز وتيسير الامتثال الطوعي:
إعلام وتثقيف
توفير خدمات عالية الجودة استجابة
تبسيط العمليات والإجراءات
تعزيز صورة جديدة للإدارة العامة:
"التركيز على العملاء" الثقافة
النزاهة والمساءلة
الثقة في الحكومة وبرنامج تحديثها
الشفافية والمصداقية
إنشاء دوائر خدمات دافعي الضرائب:

 
2002: ضريبة القيمة المضافة
2005: LTO​
2006: جميع المناطق
2007-2008: التنفيذ التدريجي لمكاتب الأقمار الصناعية (عدادات القرب)
الانجازات الرئيسية:

 
الدفع حصرا من خلال البنوك
تواريخ الاستحقاق المحددة لجميع المعاملات
توسيع خدمات البريد التي تمكن دافعي الضرائب من معالجة معاملاتهم بالبريد وتلقي النتيجة على عنوان محدد
إطلاق مركز اتصال 24/7 لتقديم خدمات "على مدار الساعة" لجميع استفسارات دافعي الضرائب
التحديث المستمر ونشر المعلومات على الموقع
تقديم المؤتمرات والندوات وورش العمل التي تهدف إلى زيادة وعي دافعي الضرائب والتعليم
توزيع الأدلة والنشرات والنشرات الإخبارية والكتيبات
الاتصال الفوري عن طريق رسائل البريد الإلكتروني مع دافعي الضرائب
تقديم الخدمات الإلكترونية التي تمكن دافعي الضرائب من إيداع ومعالجة معاملاتهم الضريبية عبر الويب
تتبع المستندات الآلية لاستفسارات دافعي الضرائب
تقديم حصرا عن طريق البريد​.